ALS WE MEKAAR MAAR VERSTAAN

'Portici' combineert dove en horende zangers, acteurs en dansers in een inclusieve voorstelling. XOEN BROOS

We moeten en kunnen leven met onze verschillen, en muziektheater is een ideale manier om dat te tonen. Portici, een co-productie van Transparant en Silence Radio, gooit alle beperkingen overboord en combineert dove en horende zangers, spelers en dansers in een inclusieve voorstelling. Dat is behoorlijk revolutionair en De stomme van Portici, de opera die in 1830 aan de basis lag van de omwenteling waaruit België ontstond, is niet voor niets het uitgangspunt van deze productie.

Portici combineert de tijdlijn van die woelige avond met dreigingsniveau 3, met een eigenzinnige interpretatie van de opera. Niet de muziek, wel het beeld krijgt de hoofdrol in de visie van de veelgeprezen regisseur Tom Goossens. Nederlands, Frans, gebaren, het lichaam, boventiteling: geen taal blijft ongebruikt, zodat het verhaal grenzeloos wordt voor een horend en doof publiek. De absurde humor maakt het helemaal Belgisch en herkenbaar.

Portici zuigt de aandacht van het publiek vanaf het eerste mo- ment op, maar lost gaandeweg de rol. Misschien moet de toe- schouwer wel een grotere in- spanning leveren. "Als we ons best doen, dan verstaan we elkaar", is niet voor niets een cruciale boodschap in deze voor- stelling.

(GUY VAN VUET)

Portici, Vlaamse tournee, www.transparant.be

Vorige
Vorige

dS ARTIKEL: Silence Radio maakte met ‘Portici’ een opera met dove en horende acteurs.

Volgende
Volgende

RECENSIE E-TCETERA: Het compromis van Portici